Amalan-Amalan Dalam Islam

Larangan dan Peraturan Selepas Makan
1) Di larang keras tidur selepas makan kerana mendatangkan keras hati.
2) Hendaklah berjalan selepasnya sekurang-kurangnya 40 langkah.
3) Sebaik-baik hendaklah bersembahyang selepasnya supaya makanan mudah hadam.

Larangan-larangan terhadap amalan perbuatan dan kebiasaan yang boleh merosakkan kesihatan tubuh badan
1) Mandi setelah makan.
2) Sentiasa berada dalam keadaan keluh-kesah dan berdukacita.
3) Berada dalam keadaan terlalu lapar.
4) Berjaga malam selain dari qiamullail.
5) Memakan daging yang tidak disembelih mengikut hukum Islam.

Faktor-faktor yang menguatkan tenaga tubuh badan
1) Memakan daging.
2) Selalu menghidu bau-bauan yang sedap.
3) Banyak mandi yang bukan dari mandi kerana jimak.
4) Sentiasa memakai pakaian yang diperbuat dari kapas.
5) Mandi dalam keadaan perut yang sederhana, tidak terlalu lapar atau terlalu kenyang.
6) Memakan makanan yang agak manis.

Faktor yang boleh mendatangkan penyakit
1) Bercakap banyak.
2) Tidur banyak.
3) Makan banyak.

Faktor yang boleh melemahkan badan
1) Sentiasa berada dalam dukacita dan keluh kesah.
2) Banyak minum air yang bercampur dengan air liur kita sendiri.
3) Banyak memakan makanan yang serba masam.

Supaya badan sentiasa sihat
1) Minumlah madu lebah asli yang dibubuhkan ke dalam air sejuk (masak).
2) Sentiasa meminum air lebihan (baki) dari wuduk.

Bagi menambahkan kecerdasan akal
1) Tinggalkan dari bercakap kosong.
2) Sentiasa bersugi.
3) Sentiasa bersama-sama dengan orang alim.

Faktor-faktor yang membawa kepada menjadi pelupa/melemahkan daya ingatan dan kefahaman
1) Melihat pekara-pekara yang haram.
2) Membuang air kecil semasa sedang menggosok gigi.
3) Meminum minuman atau memakan makanan yang bercampur semut.
4) Tidak membaca Al-Quran.
5) Meminum atau memakan yang haram atau yang diperolehi dengan cara yang haram.
6) Mengumpat dan mengata.
7) Terlalu memikir tentang wanita atau sebaliknya.
8) Asyik bercinta-cintaan (bukan cara Islam).
9) terlalu memikirkan yang bukan-bukan.
10) Sentiasa berada dalam keluh kesah atau dukacita.

Supaya air yang diminum mendatangkan kesihatan untuk badan seboleh-bolehnya jangan meminum air di waktu-waktu berikut:
1) Selepas bersenam, bersukan atau melakukan kerja-kerja berat.
2) selepas makan atau sebelumnya.
3) Ketika sedang makan.
4) Selepas memakan buah-buahan.
5) Selepas keluar dari bilik mandi.
6) Ketika terjaga dari tidur.

Cara tidur yang sebaik-baiknya diamalkan oleh Rasullullah S.A.W
1) Tidurlah di awal malam sesudah menunaikan sembahyang Isyak jam 10.00 atau 11.00 dengan keadaan berwuduk.
2) Bangkitlah di awal separuh kedua malam jam 1.00 atau 2.00, kemudian bersugi, berwuduk dan bersembahyang tahajjud.
3) Kemudian tidurlah semula dan bangkitlah sebelum terbit fajar.
4) Tidurlah dengan mengiringkan badan di sebelah rusuk kanan, rusuk kiri di bahagian atas, supaya tetap kedudukan makanan di dalam usus, cepat hadam makanan.
Tidurlah sedemikian dari mula hingga akhirnya.

Waktu-waktu yang tidak dibenarkan tidur
1) Awal-awal pagi setelah terbit matahari.
2) Selepas masuk waktu Asar.
3) Tidur di bawah cahaya matahari walaupun terkena separuh dari badan.

Bahaya tidur di siang hari
Dilarang tidur di siang hari di dalam keadaan cuaca yang panas kerana:
1) Mendatangkan penyakit-penyakit kulit.
2) Merosakkan warna kulit.
3) Melemahkan jantung.
4) Menambahkan tekanan perasaan yang meluap.
5) Melemahkan badan dan mengurangkan tenaga syahwat.
6) Melemahkan kecerdasaan akal.

Cara Menghindarkan lesu selepas bangkit dari tidur
1) Bersihkan tubuh, terutamanya bahagian muka, tangan dan kaki sebelum masuk tidur.
2) Hindarkan dari tidur lewat malam.
3) Lakukan gerak badan dan senaman di atas katil setelah jaga dari tidur sebelum turun dari katil.
4) Minumlah segelas air masak setiap pagi sebelum tidur bersarapan tetapi jangan selepas saja bangun dari tidur.
5) Cucilah muka terutama bahagian kelopak mata dengan air suam.
6) Ambil wuduk dan bersembahyang Subuh.

Perkara-perkara yang boleh melemahkan tenaga dan mempercepatkan tua
1) Terlalu banyak bercita-cita atau berangan-angan.
2) Banyak minum air di waktu pagi.
3) Banyak memakan atau meminum yang seba masam.

Faktor-faktor yang membawa kepada lemah daya penglihatan
1) Melihat kepada benda-benda kotor.
2) Melihat kepada palang +/salib.
4) Duduk dengan membelakangkan kiblat.
5) Berpagi dan berpetang dengan muka yang muram.
6) Banyak menangis.

Sebab-sebab utama ditimpa penyakit jantung
1) Merokok yang berterusan.
2) Kolestrol yang berlebihan (punca yang utama).
3) Kurang tidur.
4) Sentiasa mandi di tengah malam.
5) Melakukan kerja secara berterusan.

Technorati Tags: , , , , , , , ,


RSS feed | Trackback URI

7 Comments »

Comment by mie
2008-11-10 11:17:03
Mozilla Firefox 3.0.3 Windows XP

i suka berjaga malam untuk bercetim, huhu tak baik rupanya, posting menarik,, tq

Comment by mixterr
2008-11-10 12:23:05
Mozilla Firefox 3.0.3 Windows XP

ehehe.. u are welcome..

 
 
Comment by jaja
2008-11-12 01:29:22
Mozilla Firefox 2.0.0.16 Windows XP

mcmmane plak aku yg kje mmg tiap2 ari mlm…. doa2le aku dpt rzeki kje siang ek….smpai bile cmni btul x??

Comment by mixterr
2008-11-12 14:51:54
Mozilla Firefox 3.0.3 Windows XP

btul-btul.. aku pon selalu keje mlm.. mcm mane erk..

 
 
Comment by jaja
2008-11-13 00:21:59
Mozilla Firefox 2.0.0.16 Windows XP

mcm mne ape lg…kojo je la..hahahah.. sok de rzeki dpt siang kaut je la.. tp mlm mmg meletihkan mindee

Comment by mixterr
2008-11-13 23:48:47
Mozilla Firefox 3.0.3 Windows XP

tula pasal.. heheh.. yeke meletihkan minda.. xde sgt la.. mlm lebih relax ape.. ehehe

Comment by jaja
2008-11-14 00:56:53
Mozilla Firefox 2.0.0.16 Windows XP

haaa aku taw sbb ape… yg aku taw kan lelaki die mmg ske pde waktu2 mlm ni… pmpuan maybe byk risikonye.. dlu mse dok hostel pn laki kalo study msti pg2 bute..time tu ape dorg bce byk msuk otak…berbnding pmpuan…btullll xtipu taw

(Comments wont nest below this level)
 
 
 
Name (required)
E-mail (required - never shown publicly)
URI
Your Comment (smaller size | larger size)
You may use <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong> in your comment.

 

 

Text Link Ads

Get Reviewed At ReviewMe!

Moreniche

Add to Technorati Favorites

Arts & Entertainment Blogs - Blog Catalog Blog Directory
Arts Blogs - Blog Top Sites Arts blogs

    Internet Explorer is sucks for viewing this site. For the best viewed , please use the Firefox. It's safer and faster browsing experience.